Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Urušavanje srpske prosvete - poslednji čin višedecenijske tragedije

Komentari (72) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 nedelja, 04 januar 2015 12:26
Forever Jang
Nema mesta čuđenju. Ovo što se dešava u školama je paradigma čitavog društva. Direktore škola ucenjuje ministarstvo, direktori ucenjuju nastavnike, a ministre ucenjuje Zna Se Ko. Uspostavljena je piramida straha. Svi strahuju za kakvu takvu egzistenciju, i sve to zajedno dovodi do kolapsa obrazovanja.
Preporuke:
117
1
2 nedelja, 04 januar 2015 12:37
Od Dositeja do ...
I biće dr Verbić žrtveno jagnje! Zategao do kraja Verbić slušajući premijera,kad ono Deda Mraz kroz usta premijera poruči utehu pa makar pukao budžet Srbije! Da nam Deda mraz ispuni i ostale želje, mnogima bi se smrklo.
Preporuke:
48
3
3 nedelja, 04 januar 2015 13:17
StankoV
Problemi obrazovanja se ne mogu svesti samo na plate prosvetara i njihove uslove rada. Ne sećam se da je neki prosvetar ili neki sindikat, ozbiljno načeo temu obrazovnih programa, jer oni predominantno uslovljavaju i sve ostale uslove rada. To izgleda više nikoga ne interesuje. Sa druge strane, prostituisanje Republičke vlade naspram stranih donacija je postala jedina stabilna tekovina petooktobarske revolucije. A to je naročito pogodilo obrazovanje.

Pitanje metodološkog u obrazovanju je politizovano i privatizovano od strane ministarstva prosvete. I – logično ono što je uradilo Ministarstvo, sledili su zaposleni. Privatizovali su skoro svaki segment obrazovnog procesa, od tzv. đačkih eksurzija na kojima se kao nešto radi, do kupovine školskog inventara, krečenja, popravki itd. To što za te namene Ministarstvo izdvaja neke bedne pare, koje ovi nazovi prosvetari prebacuju u nazovi primanja je drugi segment ove jadikovke. Bitno je i žalosno što su u toj zaveri ćutanja svi oštećeni.
Preporuke:
40
6
4 nedelja, 04 januar 2015 13:21
MJ
I pisac ovih redova je prosvetni radnik 16 godina i video je svašta. I pre i posle revolucije. Jedino što je uvek isto su štrajkovi prosvetara koje organizuju mnogobrojni reprezentativni sindikati sa uvek istim razlogom-plata (nikad protiv besmislenih seminara i evaluacija) i uvek istom političkom pozadinom-urušavanje međusobnog uvažavanja između učeničkih roditelja koji godišnje rade 2000 sati za 200-400 evra mesečno i nastavnika koji godišnje rade 800 sati za 400-500 evra mesečno. Osim toga, u poređenju sa svim ostalim poštenim poslovima (tu ne ubrajam političare, novinare, profesionalne borce za prava ranjivih društvenih grupa...) rad sa decom je privilegija i zadovoljstvo.
Od jedne nastavničke plate četvoročlana porodica ne može da preživi ali kada bi plaćanje bilo na osnovu potreba, to bi bio komunizam-svakom prema potrebama. Imaš troje dece, dobiješ trosobani stan. Tako je bilo.U kapitalizmu je plaćanje prema zakonima tržišta-ponuda i potražnja. Nastavnik 350e, starleta 3500e. Pošteno.
Preporuke:
41
26
5 nedelja, 04 januar 2015 13:25
StankoV
Sme li neko da prizna da mu učitelji i nastavnici – svi od reda - podrobno ispituju decu gde im i šta rade roditelji? Da ne navodim konkretne zloupotrebe, ovde nisu poenta priče. Naravno, kao i u slučaju lekara, nepravedno je optuživati sve prosvetne radnike zbog šačice korumpiranih i – što se veoma retko čuje, a trebalo bi – i nekompetentnih nastavnika. Tu se slažemo, samo – ja se pitam ko o tome treba da progovori? Inženjeri, lekari, ili sami prosvetari? Zašto se oni (prosvetari) – ako su već dovoljno kompetentni – ne ograde od nekompetentnih i/ili korumpiranih? Zašto se ti "lajavaci" sa Zlatiborskih "radionica" ne usprotive nakaradnom sistemu (a eno ih u prvim štrajkačkim redovima)?

Plaše se? Zašto? Jer ih vezuje zavera ćutanja (iz ko zna kakvih razloga)? Kako da im verujemo? Autor teksta je nekako sveo jedan ozbiljan društveni problem u ram neke priče o štrajk-brekerima kao osnovnom problemu naše prosvete. Da li je to ono što nas muči? Što bi rekli moji seljaci – neće da bude.
Preporuke:
19
32
6 nedelja, 04 januar 2015 13:45
teletabisi
Gorući problem srpske prosvete je nakazni Zakon o osnovama obrazovanja i vaspitanja.
Preporuke:
65
1
7 nedelja, 04 januar 2015 13:51
Ioann Dubinjin
Urušavanje prosvete je počelo još 1945 g. Ovo sada je prirodna apoteoza. Meni su 1945-1949 u osnovnoj školi na tradicionalan način (uz samo po malo “crvenih“dodataka) predavali predratni učitelji, a koristili smo i po neki predratni udžbenik. U gimnaziji je počelo... istoriju mi je na marksističko-lenjinistički način predavao legendarni Pekićev Hromi Daba (“Godine koje su pojeli skakavci“), iz traljavo prevedenog nakaznog sovjetskog udžbenika svetske istorije, a ruski (obavezan 8 godina!) jedva priučeni tragikomični nastavnici srpskog- ja sam uvek morao da na glas čitam – zbog izgovora; oni uopšte nisu umeli. Još uvek smo imali predratne profesore prirodno-matematičkih predmeta, ali...počeli su da pristižu u nastavnike“dokvalifikovani“ učitelji iz partizanskih redova... i tako je počelo, i išlo kao po loju.... Deca iz moje šire familije rođena sedamdesetih godina više nisu učila narodnu poeziju i samo fragmentarno srpsku istoriju, a roditelji su “samoupravljali“. I – sada imate to što imate.
Preporuke:
52
17
8 nedelja, 04 januar 2015 14:03
miko
...Jeste to bila jednopatrujska totalitarna država, ali se nije smela koristiti reč otpuštanje, smanjenje plata i penzija, ismejavanje prosvetnih radnika. Učitelji su smatrani za lučonoše i njihov doprinos unapredjenju čitavog srpskog društva je nemerljiv...
Preporuke:
51
5
9 nedelja, 04 januar 2015 14:15
Petar
Obrazovni sistemu Srbiji je posle 2000. godine namerno uništavan(kao deo plana uništavanja proizvodnih potencijala Srbije i radi lakšeg manipulisanja glasačima). Mi imamo svega 11 % stanovništva sa trećim stepenom (4,5 % A i 6.5% B; sa svim kupljenim diplomama) i oko 50% koji imaju maksimalno završenu osnovnu školu. Sa druge strane, broj doktorata se od 2008. godine do danas udesetostručio (dobrim delom zahvaljujući kupovini doktorata). Sve više dobrih srednjoškolaca se odlučuje da studira u inostranstvu zbog niskog nivoa znanja koje pružaju naši univerziteti. Materijalne osnove obrazovanja su katastrofalne. Ne postoji čvršća povezanost obrazovanja i privrede. Ne postoje realni, jasni i precizni planovi razvoja Srbije, a samim tim ni planovi i programi od osnovne škole do univerziteta. Obrazovni procesi su neprimereni potrebama 21. veka. Nivo funkcionalnog znanja koje učenici i studenti stiču je zanemarljiv. Država prosvetu shvata kao trošak. Srbija nema budućnost.
Preporuke:
58
3
10 nedelja, 04 januar 2015 15:34
Arsa
Primer kako je sličan problem koji imamo u Srbiji rešio Veliki Vladimir Vladimirovič (http://standard.rs/svet/30805-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%98-%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%BE%D0%B3-%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%9B%D0%B0):
Umesto pokušaja da zaustavi dalji pad vrednosti rublje, Kremlj se izgleda odlučio da strateški investira u ljudski kapital u Rusiji. Nacionalni rezervni fondovi Rusije biće iskorišćeni za diversifikaciju državne ekonomije i učvršćivanje socijalnog i javnog sektora. Uprkos ekonomskom ratu protiv Rusije, baš to je razlog što su plate učitelja u školama, profesora u visokoškolskim ustanovama za nauku i razvoj, zaposlenih u institucijama kulture, doktora u bolnicama i klinikama, bolničara i medicinskih sestara – dakle najvažnijih sektora za razvijanje ljudskog kapitala i kapaciteta u Rusiji – sve redom podignute.

Za razliku od Rusije, "neko" se osmelio da se u ime SRBIJE poigra najvažnijim resursom u Srbiji - ljudskim.
Preporuke:
57
0
11 nedelja, 04 januar 2015 15:36
Čiča Dača
Verbić ili - Verbič?
Preporuke:
21
1
12 nedelja, 04 januar 2015 15:37
Milan B
Vlast ove DRŽAVE prosto ima zadatak od GAZDE da PRILAGODI radničku klasu Srbije za rad na njivama i za rad u fabrikama stranih investitora.

Male ZEMLjE koje usvoje DEMOKRATIJU ZAPADA gube DRŽAVU - gde je DEMOKRATIJA ZAPADA tu DRŽAVE NEMA!

Povlašćeni žive dobro, narodu kako bude!
Preporuke:
58
0
13 nedelja, 04 januar 2015 16:05
Rade M.
Kao neko ko 20 godina radi u prosveti pažljivo sam čitao tekst i sve komentare. I zaključio da je većina komentatora u pravu, ali delimično. Potpuno u pravu nije niko jer stanje je veoma složeno i dati tačnu sliku u nekoliko redaka prosto nije moguće. Ali ipak. Npr. neko je tačno izračunao da prosvetni radnik radi oko 800 sati godišnje, dok neki rade i preko 2000. I još smo privilegovani što radimo sa decom. Raditi sa današnjom decom je đavolski težak posao. To vam odgovorno tvrdim (ja čak ne radim u gradskoj školi). Sve veći broj dece donosi elementarno nevaspitanje iz kuće. Uz svo razumevanje roditelja koji rade po 2000 sati godišnje, vaspitavanje je ipak obaveza roditelja. Naravno nisu deca kriva što su stvari takve kakve jesu. Današnje dete za prvih nekoliko godina života čuje prostakluka i bezobrazluka koliko neko u prošlosti nije za ceo svoj višedecenijski život. Znam da će ove reči mnoge uznemiriti jer "deca su naše blago" itd. ali to je jednostavno tako. Čast izuzecima,
Preporuke:
69
5
14 nedelja, 04 januar 2015 16:07
blum
Zajedničko svim štrajkačima u Srbiji je samo strogo lični interes. Tako i studenti. Prosvetari, ne znam ni jednog ko se nije zaposlio bez debele veze, probajte da postanete profesor bez nekog da vas pogura. Plate su male, male su i policajcima, lekarima, vojnicima. S druge strane, niko ne može da me ubedi da posao u javnom sektoru nije privilegija. Ako vam ne valja široko vam polje gospodo. Ljudi kod privatnika ginu za 30,000 a ovim neradnicima se štrajkuje, imaju 20 časova nedeljno, vikend slobodan, praznici, raspusti, putovanja, malo oni rade kad uzmeš celu godinu.
Preporuke:
14
47
15 nedelja, 04 januar 2015 16:23
Rade M.
ima zaista divne dece, nažalost sve su ređa. Neko je primetio i da prosvetni radnici treba da se ograde od svojih kolega koji ne rade onako kako treba. Da li onako kako su to uradili lekari? Ili carinici, sudije, policajci i dr. Pa valjda su i prosvetni radnici deo ovog naroda, nisu oni došli ovde iz Finske ili Švajcarske.Stvar je ipak (dobrim delom) u ovome:prosečan Srbin ne sme da pisne na sudiju ili policajca, manji je od makovog zrna u lekarskoj ordinaciji, ali zato je spreman da oštri onu stvar na učiteljici.To je najmanje opasno.Znamo da su nekada (ne baš tako davno) diplomci PMF i raznih tehničkih fakulteta zaobilazili škole u širokom luku, i zapošljavali se u bankama ili privrednim organizacijama, gde su imali mnogo veće plate.Sebi i svojim kolegama mogu da prebacim što se nismo bunili zbog položaja obrazovanja kao takvog, a ne samo zbog plata.I poslastica: neko reče da je ovo kapitalizam, slobodno tržište, Učiteljica zarađuje 350 evra, starleta (ma šta to bilo)35oo evra.
Preporuke:
41
0
16 nedelja, 04 januar 2015 16:24
Zoran
"Urušavanje srpske prosvete - poslednji čin višedecenijske tragedije"

Pa sve posle propadanja vise decenija na kraju propadne. To je najcesci ishod.
Preporuke:
22
1
17 nedelja, 04 januar 2015 16:28
Rade M.
Sada znamo da prostitutke zarađuju još više, i do 9000 evra. Pa bih priupitao gospodina: svojoj ćerci, ako je ima, da li bi preporučio da bude učiteljica ili prostitutka? Ja kao običan profesor istorije (predmeta koji u vrlom novom svetu nije mnogo cenjen) mogu samo da dodam još ovo. Uz maline, kupine i šljive (dakle proizvode poljoprivrede) jedini vredan proizvod zemlje Srbije je delo prosvete, školovana omladina, koja se izvozi na sve strane sveta.
Preporuke:
57
1
18 nedelja, 04 januar 2015 17:06
zašto, zašto, zašto, zašto ...
Kako da se nastavnik "ogradi" (ta reč me podseća na kiomunistički vokabular) od loših kolega, kojih stvarno ima? Zar to nije stvar zakona, direktora, inspekcija, države? Znam da te institucije na funkcionišu, ali zašto njihov posao prebacivati na - nastavnike?

Pre nekoliko dana sam sreo učenika iz Beograda koji je otišao u Budimpeštu da završi četvrtu godinu gimnazije. Zašto? Jer tamo ima ukupno sedam predmeta, a u srpskoj gimnaziji - 14! Usput, tamo su školski dnevnici - elektronski, nema onolikog beskorisnog pisanja i birokratisanja po ugledu na nekadašnje sovjetsko.

Ušteda u prosveti može da se postigne momentalno - za početak, izbacivanjem građanskog vaspitanja i veronauke. Ali, to svi izbegavaju da spomenu. Zašto?
Zašto niko ne napravi ispitivanje - da li su mađarski maturanti manje spremni za život i studije sa svojih 7 predmeta, da li manje znaju od - srpskih?
Sve je jednostavno, ali srpskom establišmentu NIJE U INTERESU jednostavno, korisno, logično, pametno i pošteno.
Preporuke:
21
16
19 nedelja, 04 januar 2015 17:54
Mićko
Radno vreme prosvetnog radnika se NE SVODI samo na časove koje drži. Tu su i pripreme, analize i formulisanje povratnih informacija za učenike. Za uspešnu nastavu ovo je APSOLUTNO NEOPHODNO. Ko misli drugačije, neka proba da drži iakavu, a kamoli uspešnu nastavu, bez pripreme. Prosto : nastavnici na času NE PRIČAJU (hej, zamisli otkrića!) tek tako, "iz glave". Smisliti "priču" za 45 minuta, takvu da bude u skladu sa didaktičkim i metodičkim principima, je KRVAVO TEŽAK posao.
Tako stoji i u zakonu. Tamo piše da neposredan rad sa decom/učenicima zahvata samo 50 do 60 % radnog vremena nastavnika. Ostalo služi pripremama i stalnom stručnom usavršavanju.
Preporuke:
52
3
20 nedelja, 04 januar 2015 17:58
Drago
I opet antikomunisti Dubljaninu@ pocinje urusavanje tek od 45' godine, a od 41' do 44' mu izgleda nije smetalo skolstvo i sta su deca ucila u skolama.

Dubljanin@ je trebaoe pre da se rodi i ide u skolu za vreme vladavine Nedica i Ljotica, kada su decu ucili fasistickim ideologijama.

Sigurno bi bio odlikas.

Diplomski bi mu bio: "Koliko u stvari volim Firera, a necu javno to priznati da me komunisti ne bi napali".

Propast je pocela dolaskom antikomunista na vlast, gde su se poceli izbacivati svi predmeti koji vam trebaju da bi se napravilo mesta za nakardno ispiranje mozga kao sto je "Bogoslovija" i cetnicku istoriju.

Naime, na TV-u je jednom bilo malo dete (jos mali da bi krenuo u skolu) kojeg du pitali "ko je Tito"?
Mali je odgovorio da mu je tata rekako da je "Tito bio onaj sto je pobio onoliki narod".

Eto, zato propada skolstvo. Antikomunistima je vaznije da nauce decu svojoj izopacenoj ideologiji nego da ih nauce da citaju i pisu.
Preporuke:
12
32
21 nedelja, 04 januar 2015 18:00
Mićko
Šta znači kad sam prosvetar ne poteže ove argumente koje sam gore izneo? Kad upada u zamku računanja satnice? I to poredeći se sa kime, sa viljuškaristom kome je obuka trajala tri dana i čiji se posao svodi na pet jednostavnih operacija? Šta to znači? To znači da je reč o čoveku koji TEZGARI i OTALjAVA svoj posao. I koji sigurno, najblaže rečeno, NE SLUŽI NA ČAST svojoj profesiji. Ima li takvih među prosvetarima mnogo? Čini mi se da ih ima. I to je uvod u moj treći komentar, sa njime završavam.
Preporuke:
16
7
22 nedelja, 04 januar 2015 18:04
Mila RS
Neću komentarisati tekst, samo želim da ovim javljanjem podržim kolege u Srbiji. Izdržite do kraja!Odbranite lično dostojanstvo i dostojanstvo naše profesije!
Preporuke:
35
0
23 nedelja, 04 januar 2015 18:14
Mićko
U tom smanjivanju plata njima ne treba popustiti ni za dinar. Zašto? Evo zašto:
-Gde su bili na izborima? Ta "vojska od 120 - 140 hiljada visokokvalifikovanih ljudi", kako sami sebe zovu. Njih sto hiljada i svi oni koje bi, ako imaju ikakvog autoriteta, mogli da ubede ovako ili onako. Na izborima na kojima je Vučić NAJAVIO da će da radi ovo što sada radi.
-Jesu li ikad tražili nešto drugo sem DINAR? Programi, oprema, strategija, širedruštveni problemi - da li ih to zanima? NE, samo CRKAVICA.
- I šta ih još zanima? Da ni slučajno neko ko je sad završio fakultet, ima dobre ocene i ima želju da radi u prosveti u nju ne uđe. Mlade ljude samo što ne teraju štapovima, ne daju im ni na puškomet do škole. Uspeli su da takvu nakaznu uredbu ubace u ZAKON za vreme vladavine ŽUTIH. Tako na KREATIVAN(?!) način rešavaju problem nastao usled bele kuge.
Preporuke:
20
7
24 nedelja, 04 januar 2015 18:19
Drago
Samo da se razumemo. Kada kazem 'antikomunista" ja mislim "fasista", jer mnogi antikomunisti ne smatraju sebe fasistima (kao Dubljanin npr.), iako koriste fasisticku retoriku protiv komunizma, razmisljaju, govore, zive kao fasisti.
Primer je Ukrajina.

Antikomunsiti (fasisti) i sociopate su sklone da sebe ne vide u losem svetlu, i da sve sto rade misle da rade ispravno, a sve je neko drugi kriv kada krene naopako.

Zato pominjem antikomunista, jer antikomunista je samo prikriveni fasista.

Da nastavimo.
Naime, antikomunistima (fasistima) ne trebaju pametni ljudi koji normalno razmisljaju, vec glupa marva koja muce...kao u Ukrajini.
Zato ide ispiranje mozga fasistickim ideologijama, jer normalan covek nikada ne bi zapoceo gradjanski rat kao u SFRJ, Ukrajini, Indiji itd.

Normalna covek ne bi razrusio ekonomiju svoje zemlje i pokrao sve zivo, kao antikomunisti, vec bi je unapredio.
Antikomunista ne zna da unapredjuje, vec samo da rusi, zatojer su tako nauceni i vaspitani.
Preporuke:
9
23
25 nedelja, 04 januar 2015 18:40
Drago
U buducnosti antikomunisitma ne trebaju pametni ljudi, vec glupa marva koja ce raditi za bedu u njihovim fabrikama i nece imati mozga da se pobune i za sve svoje nevolje krivili komunizam.

Pametni, sa druge strane, bi sagledali situaciju, uzeli motku, otisli do klozeta, umocili motku u klozetku rupu i krenuli da tom motkom mlate antikomunisticku burzoaziju koja ih je upregla kao marvu.

I ako gledamo danasnju situaciju, upravo se to i desava.
Buducnost je sada.
Glupa marva radi za bedu kod antikomuniste i za sve nevolje im kriv komunizma.
Kriv im komunista Sloba, pa kad nema vise Slobe, onda "one komunjare" iz DOS-a, pa "komunjare" iz DS-a, pa "komunjara Kostunjavi, pa opet one "komunjare iz DS-a, pa sad, najzad, imamo cetnickog vojvodu za predsednika....i opet krive neke Napredne "komunjare".

Zato paze da im deca se ne opamete kada vide kakvi su im slepci roditelji pa se pobune.
Zato podrivaju skolu da bi sledeca generacija bila jos gluplja od predhodne.
Preporuke:
12
15
26 nedelja, 04 januar 2015 19:07
U tunelu usred mraka...
@Drago
Komunisti i nekomunisti,tj antikomunisti pitanje je sad, zar ne Druže Drago?Zar danas posle toliko godina uništavanja sopstvenog naroda,kako fizičkog tako i duhovno,još ste spremni da delite lekcije krijući se iza kožnog kaputa i čizama koje su odzvanjale stepeništima dok su odvodili nevin narod na prevaspitavanje.Hapsili ste (ne mogu da tvrdim da ste i vi bili u tom ešalonu) i decu da bi dokazali svoju superiornost i snagu uma.Sve ovo što danas preživljavamo je delo tog naprednog pokreta koji je sopstveni narod uništavao dok je sledio komunistički manifest pod kontrolom velikog Vođe.Dete mi je 1985 godine išlo u osnovnu školu i imalo je zadatak da nauči jednu rodoljubivu pesmu. Učitelj,koji je od školskog komesara dobio privilegiju da podučava decu ,nije dozvolio da mi dete pesmu Đure Jakšića OTAĐBINA recituje jer nije PODOBNA.Morao sam detetu da pojasnim šta je učitelj pod tim mislio i naredio sam detetu da na prvom narednom času izrecituje OTAĐBINU.I verujte mi, ono je to i uradilo.
Preporuke:
22
7
27 nedelja, 04 januar 2015 19:08
GIGO
Kakva prosveta i nauka, čoveče.
Ako imaš novaca, kupiš diplomu fakulteta. Kupiš onda i bolje radno mesto negde u upravi. Zavališ se u fotelju i postaneš "ugledni" građanin. Ti odlučuješ i tvrdiš da je prosveta i nauka samo trošak i teret. Kako možeš dati njima, a šta će ostati tebi.

Krupnim koracima idemo u svetlu budućnost.
Preporuke:
27
0
28 nedelja, 04 januar 2015 19:19
Hau jes nou
Da ne ulazim u plemike oko nesolidarnosti čak ni i u okviru jedne profesije, a kamo li šire, pa onda još mnoštvo drugih stvari koje nisu kako treba.
Nego bi o jednoj drugoj konkretnoj stvari, samom nastavničkom zanimanju:
- pustite bajke o krvavom radu (neki, malobrojni nastavnici se angažuju i u slobodnom vremnu, besplatno, ali ti su u velikoj manjini)
- jesu deca nevaspitana, ali ta nevaspitana deca su prošla dosta godina kroz školu(e) provodeći daleko više vremena sa vaspitačima (da li to još uvek danas postoji?) i nastavnicima nego sa svojim roditeljima koji rade puno radno vreme ili i više. Pa kad su postala nevaspitani/bezobrazni tinejdžeri prošli su već "kroz ruke" vaših kolega u nižim razredima i obdaništima/zabavištima. Pa ko je kriv jer nisu ni vaspitana ni obrazovana. Ma mora da su samo njihovi roditelji!
- nastavnici pripravnici/početnici moraju dosta da rade u početku i da pripremaju nastavu, ali to posle nekoliko godina postaje rutina pa se rad svodi na onih 800 sati
Preporuke:
13
20
29 nedelja, 04 januar 2015 19:33
Hau jes nou 2
... ko tvrdi da nije tako jednostavno laže. Jeste uvode se ponekad i neke promene, ali to je u suštini zanemarljivo ili mislite da se azbuka menja svake godine, pravopis, istorija, matematika, hemija, biologija, fizika ... Takođe ni jedan nastavnik ne kreće od nule već se oslanja na raniji rad svojih kolega, a i valjda sarađuju (oko ne ko im je kriv) kada pripremaju nastavu dok novi nastavnici dobijaju mentora (opet, ako ne ko im je kriv).
- mogao bih navesti još nekih stvari oko nastavničkog poziva, ali mislim da je gornje dovoljno

Prosvetari, kada diskutujete držite se istine pa ćete imati više podrške. Pokažite da ste zaista zainteresovani za svoj poziv tako što ćete protestovati i za druge stvari osim plate, a i solidarišite se sa ostatkom naroda. Tada niko neće imati moralni razlog da vam uskrati podršku (u ovom slučaju naprdnjaci bi vam zamerili pa da ste sveci).

A protest podržavam u svakom slučaju jer kruni izdajničku nazadnu bagru na grbači naroda.
Preporuke:
17
8
30 nedelja, 04 januar 2015 20:27
Rade M.
Dete pre svega vaspitavaju roditelji. To je njihovo pravo i obaveza.Pre nego dođe do učiteljice dete je već napunilo bar šest i po, sedam godina, a do tada je vaspitanje već dobrim delom završeno. I naravno prosvetni radnici su deo ovog naroda, sa svim njegovim vrlinama (koje ubrzano nestaju) i manama (kojih je sve više). Što bi rekao Baja Pašić:"Kakvi ste mi vi Englezi, takav sam vam ja Gledston". Tačno je da mi kao narod nemamo više osećaj za solidarnost. Ali to ne može da se kaže samo za prosvetne radnike. I kako to da samo plate prosvetnih radnika izazivaju takvo zgražavanje. Primanja poslanika, zaposlenih u ministarstvima, javnim preduzećima npr. (mnogo veća od primanja u prosveti ne izazivaju sablazan).
Preporuke:
21
0
31 nedelja, 04 januar 2015 20:35
Drinko Končarević
Već više puta sam pisao kako je moj otac, oficir-profesor, bacajući partijsku knjižicu, u stroju pred drugom Titom 1955g. taj čin obrazložio rečenicom: "Kad država dozvoli da joj se prosveta prokurva onda država nema budućnosti". Kako je to bilo onda tako je i danas. Propast države je dakle počela sa poklanjanjem. prodajom ili naredbom dase da prolazna ocena. I potom dešava nam se ono najgore. Takvi sa stečenom ne ocenom, nego iskustvom kažu da ta prosveta i ne vredi jer su oni olako došli do ocena. A kako su došli oni, tako su došli i drugi. Sve gori od goreg. Njihove odluke su nema novaca za prosvetu. Dakle kad su prosvetari dozvolili da im se uruši profesija onda neka ne očekuju uspeh. Za njih itekako važi poslovica:"kakva setva takva žetva". Kad ovom dodamo druge društvene probleme onda je samo jedan zaključak: katastrofa.
Preporuke:
22
2
32 nedelja, 04 januar 2015 21:09
Slavomir Srpski
Dva razloga sto ne delim ovo demoagosko zavijanje: Prvo, ne vidim ni ucenike ni studente da protestvuju zajedno sa profesorima, kao sto se to uglavnom vidi u demokratskim drzavama u Evropi, na primer. Drugo, ako su ovi principi da vlast gazi prosvetu vec deset godina tacni, zasto onda nisu izasli na ulice pre par godina barem.

Ne, izasli su samo onda kada su im smanjene plate, sto i nas neinformisane i zatucane dovodi do zakljucka da to rade ne zbog svetli principa prosvete u Srbiji, vec samo sebisnih interesa vezana za licne plate i penzije!

Hvale se da imaju magiste i Dr. nauka u Prosveti? Cudo jedno, kada imamo vec 5 godina drasticnu inflaciju "naucnoG kadra i super produkciju nauka svih vrsti i podvrsti, a imamo i iskrenije kupovanje diploma (barem su platili neke novce za to). U svemu tome ovi danasnji strajkaci po ulicama izgleda da NISTA nisu znali, ili to nije bio NJIHOV profesionalni problem, a ovaj kada udaraju na platu izgleda da neminovno jeste! Aferim "profesori".
Preporuke:
12
10
33 nedelja, 04 januar 2015 21:46
davno beše
Na roditeljskom sastanku, razredna (matematičarka) otvoreno kaže roditeljima da ona nikoga neće oboriti na popravni. Njeno obrazloženje - ako nekoga obori, taj dođe u avgustu i ne zna ništa. Ona bi mu opet dala jedinicu, ali onda na nju izvrši pritisak celo nastavničko veće da tom đaku pokloni dvojku. I da se ni ona ni đak ne bi džaba viđali u avgustu, ona mu lepo odmah na kraju godine pokloni dvojku.

Ovo se desilo pre nekih deset godina, u jednoj od najboljih beogradskih srednjih škola. Zbog takve prakse prosvetari se nikada nisu pobunili. Njihov revolt je uvek, i pre i posle perioda o kojem pišem, bio usmeren samo i isključivo na visinu plate. Daleko od toga da su oni jedini i najveći krivci za sveopšti haos, ali je činjenica da ih je na ulicu i skraćenje časova uvek navodio samo njihov džep, a ne nekakva briga za kvalitet obrazovanja, decu, buduće generacije itd.
Preporuke:
17
6
34 nedelja, 04 januar 2015 21:57
Anka Krajina
@ Hau jes nou
ali to posle nekoliko godina postaje rutina

A kako je u drugim strukama? Ima li i tamo rutine nakon nekoliko godina rada ili možda inženjeri ništa ne nauče iz iskustva?!
Neće biti.
Preoštro sudite o poslu koji ne poznajete.
Nisam prosvetni radnik ali mi ne pada na pamet da sudim o celoj profesiji zbog nekih neradnika među njima, koji otaljavaju svoj posao. Takvih ima u svim profesijama, nijedna struka nije vakcinisana od te boljke.
Preporuke:
25
0
35 nedelja, 04 januar 2015 22:21
teletabis
Već dugo se pitam: zašto prosvetni radnici, mislim na osnovne i srednje škole, kao školovani ljudi dozvoljavaju sebi da se podele na više sindikata? Svi oni imaju jedne te iste probleme: program rada, uslove rada, plate i jednog ministra. Kako su to svi odreda školovani ljudi kako da se niko ne seti da prelista one stare čitanke i da vidi slikovnicu o ocu i šest sinova koji im pokazuje kako se pojedinačno svaki prut može slomiti ali u snopu (jedinstveno) nikako.

Prosvetni radnici nemaju nikakvu šansu, a ovo se odnosi i na sve druge branše, ovako razjedinjeni, to zapravo odgovara vlasti.

Pa neka na delu prosvetari, pošto su najškolovaniji sindikat, pokažu da su postali svesni, vredni svojih znanja i obrazovanja i neka se udruže u jedinstven sindikat.

Dotle nema ništa, ni drugima nema ništa, i tako treba dok ne postanemo jedinstveni i samosvesni.
Preporuke:
20
0
36 nedelja, 04 januar 2015 22:34
Rade M.
Mnogo ostrašćenosti i zlobe. Ali rekoh već: sve ono što ne smeju da kažu na račun ministara, poslanika, sudija,advokata,policajaca,carinika, raznih inspektora i sl.reći će na račun prosvetnih radnika. Aferim.Kažete nismo solidarni. A ko je u Srbiji bio solidaran sa drugima? Recite mi,možda ne znam.Kad ste (bar vi rođeni i odrasli u soc. samoupravljanju) zaposleni u privredi i javnim preduzećima i ustanovama bili solidarni sa drugima? Kada ste primali 13.-u platu, regrese isl. Rekli ste tada treba ovo dati i drugima? Naravno da niste. Uspeh je bio samo vaš, gubitke treba da delimo svi.Čak isada u ovoj upropašćenoj i od zapadnjaka okupiranoj Srbiji prosveta je još uvek najuspešniji deo društva. Jer uz maline i kupine najtraženiji srpski izvozni proizvod je školovana omladina. Nažalost i tome će uskoro doći kraj. Stižu generacije koje više ništa ne zanima. Pardon, zanimaju ih bleja, zuja, kuliranje i druge duboko misaone delatnosti.A i reforme se kreću u tom pravcu.
Preporuke:
22
1
37 nedelja, 04 januar 2015 22:37
Rade M.
Ali tako mora biti. Novom vrlom svetu i ne trebaju oni koji će da misle, već da bleje, zuje, i kuliraju.Onda smo tek ugasili svi skupa.
Preporuke:
22
1
38 nedelja, 04 januar 2015 23:00
Hau jes nou
A kako je u drugim strukama? Ima li i tamo rutine nakon nekoliko godina rada ili možda inženjeri ništa ne nauče iz iskustva?!

Pa ako su prosvetarima svi argumenti kao gornji onda vam je mrka kapa.
Ja ne poznajem ni jednu drugu struku u kojoj postoji stojeća/stalna planirana priprema rada koja je oko 50% radnog vremena. Tako da to poređenje ne stoji.
A tek p(r)ozivanje inžinjera. Očigledno je da pojma nemaš o poslu inžinjera i koliko često se tehnologija menja i koliko brzo znanje postaje neaktuelno. Oni inžinjeri koji rade privatno ili neprestano doprinose razvoju (i stvaranju profita) ili posle određenog vremena budu prisiljeni da to čine na nekom drugom mestu bilo zbog toga što su dobili otkaz ili što im se firma ugasila.
Generalizujem jer niti svi inžinjeri rade u razvoju niti svi nastavnici rade rutinski posao.
Preporuke:
2
19
39 nedelja, 04 januar 2015 23:12
Hau jes nou
Preoštro sudite o poslu koji ne poznajete.

Najbolji mi je prijatelj nastavnik (nekadašnji inžinjer koji je zbog gubitka posla pre jedno 10 godina završio i pedagogiju pa je od tada nastavnik), a i u rodbini imam nastavnika. Bivša žena jednog drugog prijatelja je studirala nastavnički smer, a i jedan treći prijatelj je nekoliko godina bio nastavnik. Bio sam i sam kraće vreme nastavnik (na fakultetu), a dugi niz godina sam radio u (visko)školskim agencijama/organizacijama (kao neka vrsta inžinjera).

I te kako dobro poznajem situaciju u školstvu, doduše ne tako dobro u Srbiji, ali nastavničko zanimanje nema baš velike suštinske razlike u različitim državama.
Na fakultetu gde trenutno radim ima i nastavnički smer na koji primaju SVE koji se prijave, a zadovoljavaju tzv. obavezne uslove za prijavu. Ko ne uspe upisati bilo šta drugo na kraju zaglavi tamo.
Preporuke:
5
17
40 nedelja, 04 januar 2015 23:42
Hau jes nou
Nisam prosvetni radnik ali mi ne pada na pamet da sudim o celoj profesiji zbog nekih neradnika među njima, koji otaljavaju svoj posao.

Uopšte nisam mislio na to da su nastavnici neradnici već da je takva priroda posla.
Neko sa prosečnom inteligencijom posle nekoliko godina stiče rutinu i posle toga nema potrebe da se ulaže neko duže vreme na pripremu nastave.
Naravno da sam opet generalizovao zato jer osim nastave postoje i druge stvari koje ulaze u posao (prilično administrativnog posla, pregled kontrolnih i sl.), ali daleko od toga da bi se nastavnički posao smatrao kao posebno težak poziv. U Srbiji gde u javnom sektoru postoji mnoštvo izmišljenih recimo savetničkih poslova, sekretarice, referenti i ko zna kakva već zanimanja koja ili ne postoje ili je premalo posla možda nastavnicima to bode oči pa se sa njima porede, ali u većini država na koje bi rado da Srbija liči tako nešto ne postoji.
Nastavnici rade oko 9 (ostatak radi oko 11) meseci, a plaćeni su za 12.
Preporuke:
2
17
41 nedelja, 04 januar 2015 23:50
MR
Za MJ. Da li je moguće da nastavnici u Srbiji rade samo 800 sati godišnje? Kao bišem prosvetnom radniku (u inostranstvu) bilo mi je potrebno najmanje 400 sati godišnje samo za pripreme kod kuće. Tu je bio pregled domaćih zadataka, ocene pismenih radova kao i pripreme za nastavu sledećeg dana. Časovi su trajali 45 minuta, ali ih je bilo 6 dnevno. A vi sad izračunajte koliko je to skupa.
Preporuke:
18
1
42 ponedeljak, 05 januar 2015 00:33
Anka Krajina
@ Hau jes nou
Ja ne poznajem ni jednu drugu struku u kojoj postoji stojeća/stalna planirana priprema rada koja je oko 50% radnog vremena.

Ne poznajem ni ja ali ni prosvetari nemaju na raspolaganju 50% radnog vremena za pripreme. To nije tačno.
Nikoga ne prozivam, inžinjere sam pomenula slučajno premda i sami kažete da ne rade svi u razvoju.
Bilo nas je i u drugim strukama, koji smo menjali i metode i tehnologije rada a stručno usavršavanje provodili o svom tošku nakon posla.
Ali ne govorim o tome.
Posao prosvetnih radnika je specifičan zato im zakonodavac i plaća pripreme.
Svi vide samo onu lepšu stranu njihove profesije a ne vide onu drugu. 45 minuta 100 postotne koncentracije i to 6-7 puta u jednom danu...?!
Zato ne treba generalizovati.
Uostalom, ko nas je naučio ovo što znamo ako ne oni? A da imaju bedne plate-imaju!
Preporuke:
22
0
43 ponedeljak, 05 januar 2015 00:39
olako po tintari
nedelja, 04 januar 2015 Hau jes nou
- nastavnici moraju dosta da rade u početku i da pripremaju nastavu, ali to posle nekoliko godina postaje rutina


Tako bi svako mogao da zamišlja posao jednog, na primer, elektro-inženjera u Distribuciji: sedi po ceo dan ispred komandne table, s vremena na vreme pogleda na dugmiće i svetla, i to je to. Ali, ljudi su obično dobronamerniji i inteligentniji od toga.
Radim u prosveti i kad donesem pismene zadatke kući, to je višesatni rad nekoliko dana na ispravci i ocenjivanju. Na primer, 40 pozicija za ispravku po učeniku puta 200 zadataka. Pogledati svaku poziciju, označiti ispravno-neispravno, sabrati, proveriti, oceniti, potpisati, prepisati u svoju beležnicu, na kraju u Dnevnik, plus uraditi statistiku. Samo kod kuće je to 10 do 12 sati rada. Znate li vi koliko izostanaka deca prave danas, to je pola radnog vremena jednog nekadašnjeg ćate da se samo to vodi iz dana u dan? Plus njihovi problemi, problemi odeljenja, ocene
Preporuke:
26
1
44 ponedeljak, 05 januar 2015 00:44
zlobne neznalice
Ovi što misle da je lako nastavnicima jer im je radno vreme kratko, verovatno misle da je glumcima i pevačima još lakše - izađu na scenu, odrade jedan sat, i gotovo!
Neznanje i zavist su stare srpske osobine, još neizlečene.
Preporuke:
25
1
45 ponedeljak, 05 januar 2015 01:08
profa
Kao neko ko je radio u prosveti odgovorno tvrdim da je većina prosvetnih radnika zatvoreno u sopstvene čaure, brinu od 20.avgusta do 1.septembra da li će imati punu normu časova a nakon toga ih apsolutno ništa ne intresuje dok im neki sindikalac ne donese mišljenje da treba štrajkovati. Retko, gotovo nikad se ne solidarisu sa kolegama koji ostanu bez fonda časova a pouzdano znaju da su kvalitetni predavači. Ćute da se neko možda ne seti i njih. Direktori škola se ponašaju kao apsolutni monarsi i iz direktorske kancelarije mogu biti izbačeni samo po sili zakona kad krenu u penziju ili ako se nekim slučajem desi državni udar. Sunovrat prosvetnog sistema će se nama svima obiti o glavu kada današnji učenici budu nosioci države.
Neka nam je Bog u pomoć!
Preporuke:
20
1
46 ponedeljak, 05 januar 2015 02:40
Zoran
"Svi vide samo onu lepšu stranu njihove profesije a ne vide onu drugu. 45 minuta 100 postotne koncentracije i to 6-7 puta u jednom danu...?!"

Da, to je neobicno za ostale drzavne sluzbe, ali ne i za rad kod privatnika. 45 minuta, puta 4 casa dnevno, to je koliko? 3 sata aktivno dnevno. Jos dva da provedu kuci za ostalo(a to se ne desava ni 3 puta nedeljno) to je 5 sati dnevno.

TESKA HLADOVINA.

U Americi 8 sati su na poslu, kako djaci, tako i profesori. Odmor izmedju casova je 5 minuta, veliki ne postoji.
Preporuke:
1
18
47 ponedeljak, 05 januar 2015 02:45
Zoran
U "npormalno" vreme, to je bilo 1983. godine, predlog ocena na kraju 4. godine, svi dizu po ocenu i svima se udovolajva. Ja sam iz srpskog sebi predlozio dvojku, sto je bilo realno. Srpski me nikad nije interesovao, posebno ne da ucim kritike o delima, mada sam ih obicno citao.

I tada je bilo velikog poklanjanja ocena, a o ovom danas i da ne pricam. Kompletno rasulo u prosveti, svaki sedmmi vukovac, svaki drugi odlican u osmom.

Ne znam sta vam niej jasno u vezi prosvete? Trulo kao i sve ostalo.
Preporuke:
4
5
48 ponedeljak, 05 januar 2015 03:08
Zoran
"Umesto pokušaja da zaustavi dalji pad vrednosti rublje, Kremlj se izgleda odlučio da strateški investira u ljudski kapital u Rusiji. Nacionalni rezervni fondovi Rusije biće iskorišćeni za diversifikaciju državne ekonomije i učvršćivanje socijalnog i javnog sektora. Uprkos ekonomskom ratu protiv Rusije, baš to je razlog što su plate učitelja u školama, profesora u visokoškolskim ustanovama za nauku i razvoj, zaposlenih u institucijama kulture, doktora u bolnicama i klinikama, bolničara i medicinskih sestara – dakle najvažnijih sektora za razvijanje ljudskog kapitala i kapaciteta u Rusiji – sve redom podignute."


Si mislio na ovo?

"Potreba da se deca privuku prirodnim naukama je akutna - prema istraživanjima skoro polovina kompanije u Rusiji žali se na nedostatak specijalista."

http://www.pressonline.rs/svet/globus/335906/rusiji-fali-dva-miliona-kvalifikovanih-radnika.html


Jos vi zivite u proslosti. Najgore je sto i ta proslost generalno bila losa.
Preporuke:
2
6
49 ponedeljak, 05 januar 2015 04:23
Zoran
Imali ste juce na KlasikTV film "Majstori, majstori". Da vidite kako je bilo po skolama u ono "DOBRO" vreme.
Preporuke:
3
7
50 ponedeljak, 05 januar 2015 04:48
Zoran
Moji roditelji su bili prosvetni radnici, tako da znam koliko su radili. Nista posebno, smesno u odnosu na moju porodicu ovde u SAD, kao i na profesore koji rade ovde u SAD. Neko ce reci profesori ovde imaju dobre plate, p ai rade puno. Ja im na to odgocvaram, odlicno. Sada vi trazite od vlasti da isto tako organizuju prosvetu i u Srbviji. I tu nastaje tisina. To samo znaci da oni NE zele da bude kao ovde. Ako bi moglo nekako ova plata a onaj rad u Srbiji.

Osim toga kumovi mojih roditelja su isto bili prosvetni radnici a njiv sin i snaha. Reci cu vam samo njen komentar na srecu koju su imali dok se jedan od njih nije razboleo: Imali sus super zivot, ona odradi do 12 u skoli i kuci je. On ode na faks kao profesor 2 puta nedeljno.

Nemate pojam koje je rasulo u Srbiji i koji nerad. Sreca je kad covek nekad ne zna nista.
Preporuke:
4
12
51 ponedeljak, 05 januar 2015 07:31
Lazarevac
Verbić ili - Verbič? upitaste. Nije nego Verbich! Vukchevich, Licht, Vejvoda, Klein Ivan...
Dotle je došla prosveta.
Srpska deca ne idu u srpske škole.
Srbija nema istoriju.
Preporuke:
15
0
52 ponedeljak, 05 januar 2015 09:40
Drinko Končarević
@ Hau jes nou, i još neki,
"Nisam prosvetni radnik ali mi ne pada na pamet da sudim o celoj profesiji zbog nekih neradnika među njima, koji otaljavaju svoj posao".
Problem su upravo ti koji otaljavaju svoj posao. Efekat "otaljavanja" plaća cela profesija. Problem je što prosvetari kad su u pitanju "otaljivači" samo okrenu glavu na drugu stranu. A na drugoj strani, račun koji moraju da plate. Prosto i jednostavno prosvetari se unutar struke ne bore za struku.
Preporuke:
5
3
53 ponedeljak, 05 januar 2015 10:08
djoka
U svim segmentima drustva nas neprijatelj nj.v.veliki vodja primenjuje iste metode. Celnike sindikalnih organizacija potkupiti,neke postaviti na neka nepostojeca mesta sa dobrim primanjima,neke unaprediti, sve sciljem da se ugusi nezadovoljstvo demostranata. Nazalost mi imamo mnogo nasih nepriajtelja koji se trebamo otarasiti po svaku cenu zivota.
Preporuke:
9
0
54 ponedeljak, 05 januar 2015 11:10
Norveška
izgleda da postoji tedencija da se uvede stanje nalik Norveškoj, s tom razliko da su oni bogati (nafta), dok će Srbiju (ako se ne skroz okrene RF) svesti na "istočni Bankok)...


Irina Bergset, Andrej Fefelov: JANjIČARI NOVOG DOBA – KOŠMAR ZAPADNE EVROPE

decembar 24, 2014 u rubrici GLAVNA autor Dedevački

...U poređenju sa našim ruskim sistemom svi norveški školski programi izgledaju kao za mentalno zaostale. Od 1-7 razreda je osnovna škola. Zadatak državnog programa je da se nauči azbuka do 13. godine i da se deca nauče da broje-čitaju cene u prodavnicama. ...

http://sloven.org.rs/srb/?p=2134

Preporuke:
6
0
55 ponedeljak, 05 januar 2015 11:17
Vladimir Dž
Osnova naše tragične situacije su dugovi: državni, privredni, lični. Nedavno je jedan bankar izneo podatak da je 80% kredita za privatna lica odobreno onima koji svoju platu ne primaju iz privatnog sektora.

Svih ovih godina smo imali dva paralelna procesa - masovno odobravanje kredita bez ekonomskog osnova i devastaciju našeg realnog sektora. Sve ovo se radilo i na zapadu. Bilo je sasvim dovoljno informacija, ko je želeo da zna, da je situacija neodrživa. Bankari su nam stvarali iluziju preko nerealnih kredita da živimo bolje. Ljudi koji žive od budžeta su najviše naseli na ovu zamku iako su fabrike masovno zatvarane oko njih.

Svetska istorija je dokazala da vlast uvek dobija više glasove od onih koji primanja dobijaju iz zajedničke kase. To su miljenici svake vlasti pa i naše. To jedan od razloga zašto ljudi vole da rade ispod državnog kišobrana. To je ta naša oportunistička priroda. Ti brani mene, ja ću tebe podržati. Prosvetari su jedan deo toga.
Preporuke:
1
2
56 ponedeljak, 05 januar 2015 11:17
Vladimir Dž
Često smo imali prilike da čujemo iz NBS da se kurs brani jer imamo veliku populaciju ljudi koji su uzeli kredite. Pad kursa bi bila tragedija za njih.Sa druge strane imamo real-ekonomiste koji nam govore da dugove ne možemo vratiti ako ne izvozimo, a pad dinara bi bio ključni faktor u tome. Primer Kine i njihovog namerno niskog juana rečito govori u koje visine možete otići tim putem.Iz ovog se vidi da smo između čekića i nakovnja. Vlast štiti svoju glasačku mašinu tako što žrtvuje privredu.Šta je sa nama iz privatnog sektora koji nismo uzimali kredite? Kakve mi imamo koristi od ove pat pozicije? Mi koji nismo učestvovali u kopanju zajedničke grobnice. Pa mi ćemo morati mnogo još lošije da se oblačimo, skoro pa u ritama, jer, bože moj, država ne može da dozvoli da nam nastavnice ne presvlače garderobu svaki dan. Za njih dostojanstvo mora da postoji.
Preporuke:
0
3
57 ponedeljak, 05 januar 2015 11:19
Velizar M.
Gledajući sa strane, vidljive su četiri grupe problema:
- Korupcija. Ne ona najprimitivnija (mada i toga ima ponegde) već indirektna. Ekskurzije, vannastavne aktivnosti, privatni časovi, sve ono gde nastavnici mogu da se "ugrade" kako bi popravili svoje finansije.
- Gubljenje autoriteta. Treba li ovo uopšte ilustrovati?
- Birokratizacija. "Šta radi vaspitačica/učiteljica/nastavnica?", "Stalno nešto piše". Koliko puta ste čuli ovakav odgovor? Od vrtića do kraja osnovne škole? Nastavnici su opterećeni formom toliko da ne mogu da se bave svojim pravim poslom. Što je u vezi sa sledećom i najvažnijom grupom nevolja.
- Planovi, programi, organizacija. Menjaju se svake godine, "odozgo" dolaze smušene instrukcije, sistem se postavlja tako da bude politički korektan a ne efikasan.
I koji od ovih problema može da se reši platom i samo platom? Nijedan, jer su problemi sistemski. Plate su mali deo priče. Ne treba trošiti štrajk (kao način borbe) na kozmetička poboljšanja.
Preporuke:
11
1
58 ponedeljak, 05 januar 2015 12:04
Goran Stanković
Hau jes nou
Da u Srbiji ne postoji sindikat ( ovog puta ciljam na van budžetski sektor ) to i vrapci na grani znaju. Jer, da postoji, da li bi bilo moguće da radnici rade za 200 evra ( pr.trgovine ) gde je SVA roba skuplja nego van Srbije, a plate su tamo barem 800 evra.
Drugo, suština priče je da pozicionirate PROSVETU u sistemu društva, na rang lestvici značaja i potrebnih kvalifikacija za tu vrstu posla. Da, recimo iznesete vaše mišljenje koji raspon plata ( govorim sada o budžetskim korisnicima i javnim preduzećima ) bi trebalo da bude.
Treće, koliko prosvetari rade ne pitaju se oni, nego je u celom svetu projktovan broj radnih dana OPTEREĆENjA učenika.
Četvrto, o kontroli rada, smešno mi je kada se to poteže kao argument. SVAKI proces rada ima algoritam kontrole.
I peto, kako vam nije čudno, da u eri IT tehnologija, uz naše vrhunske programere, država ( ministri-činovnici ) vam šalje poruku da NIJE tako lako postaviti platne razrede za budžetske korisnike?!!
Preporuke:
8
0
59 ponedeljak, 05 januar 2015 12:37
Hemus
Dece je sve manje.
Ljudi su sve siromašniji, pa je sve manji broj onih koji mogu da školuju decu.
Plate zaposlenih u prosveti su sve manje.( I ovo neće biti jedino umanjenje)
Ko može, uteći će iz prosvete, ko ostane-moraće da radi nešto sa strane.
I tako...neće imati ko i koga da podučava.
Možemo da vodimo rasprave ko koliko sati radi,o motivima štrajka, o ovome, o onome, ali stvarnost ide svojim tokom šta god mi o tome mislili.
Mora nešto i da počne da se radi,da se postavi granica trpljenja, da se iskaže nezadovoljstvo, neslaganje, da se pobuni.
Možda, u medjuvremenu, smislimo i šta ćemo i kako ćemo, ako ovako nećemo, ovako kako nam diktira Trojka u liku ove vlade.
Podržavam štrajk učitelja. Podržavam svaku pobunu protiv besmisla, nepravde, propasti, izdajničke vlasti!
Preporuke:
15
0
60 ponedeljak, 05 januar 2015 13:14
MJ
Tačno je da ne radi svaki nastavnik 800 sati godišnje. Pun fond časova u osnovnoj školi je 20 časova, od po 45 min, nedeljno, u 36 nastavnih nedelja, što je ukupno 720 časova nastave. Zatim; dežurstva, zamene, takmičenja, sednice, sve u svemu približno 800 sati.
Neko drži sekcije, neko dopunsku, dodatnu, neko pregleda pismene i kontrolne (i ima nedeljni fond od 18 časova), neko se svakodnevno priprema za nastavu, a neko ne radi ništa od toga. Nekome je rad sa decom đavolski težak posao, a nekome je zadovoljstvo. Neko je nastavnik matematike, pa deca mrze i njega i njegov predmet, a neko je nastavnik likovnog, muzičkog, fizičkog, tehničkog, informatike, pa ne mora iz glave da priča 45 min, a može i da, bez griže savesti za budućnost čovečanstva, svakom detetu da odličnu ocenu. Takve nastavnike i njihove predmete vole i deca i dečiji roditelji. Želja svakog roditelja je da mu dete, na pitanje kako je danas bilo u školi, odgovori da je bilo super. To je suštinski kvalitet koji se traži. Znanje nije.
Preporuke:
6
1
61 ponedeljak, 05 januar 2015 18:02
Mićko
@Hau jes nou

-Pustite "prvu ženu trećeg prijatelja". Nego stanite vi lično pred tablu, držite časove i na kraju godine neka desetoro dece ima petice, petnaestoro četvorke i neka je poneka trojka - ali tako da se izbegne formalizam, da oni ZAISTA zbaju za te ocene, a sve u skladu sa preciznim i sitematičnim kriterijumima. Mislim kad već idemo u banalizaciju. A izgleda da se drugi jezik ne razume.
- I nemojte predavati na univerzitetu gde su slušaoci opredeljeni i relativno zreli. I gde se šalju i primaju visoko kontekstualizovane poruke. Ne, nego u osnovoj ili srednjoj školi, tamo gde se predaje "pačja matematika". I ne predje se vunderkindima ili deci akademika. Ne, to su "obična" deca od kojih bar polovina jednostavno ne želi da bude na času.
- I neka nije u pitanju Švajcarska, Island ili Havaji. Neka je u pitanju Srbijca, ni manje ni više.
Preporuke:
13
0
62 ponedeljak, 05 januar 2015 18:10
Mićko
-Nastava je svuda u suštini ista? Dabome, kao i svi ljudi na planeti što su u suštini isti : velika većina ih ima po dve ruke i dve noge. A materijalna osnova, društveni sisitem, kulturni obrasci? To nema veze.
-Nastava za par godina postane rutina i nema šta da se inovira? Ima. Generacije su različite, svako dete pojedinačno je različito, osnovne discipline napreduju (ona sila naučnika po institutima valjda nešto proizvodi i svi ti naučni časopisi se valjda pune nekim sadržajem), pedagogija sa didaktikom i metodikom napreduje.. To su sve promene.
- Fundamenti se ne menjaju brzo. To je tačno. Ali promene u teoriji, činjenicama i metodu uzetim uopšte utiču na to kako će se sami fundamenti nekome pre - davati. Ukratko, inovacija utiče na tradiciju(na predanje).
Preporuke:
10
0
63 ponedeljak, 05 januar 2015 18:19
Mićko
@Hau jes nou

-Sve i da nema drugih obaveza mimo neposrednog rada sa učenicima, za nastavnika bi bilo dovoljno da ostatak radnog vremena troši na širenje znanja i praćenje novina u svojoj osnovnoj disciplini. Treba li objašnjavati da će bolji, na primer, hemičar biti i bolji nastavnik hemije? Svi znamo kako to izgleda kada je nastavnik znalac i posvećenik, kad živi za ono što radi. Nije to dovoljan uslov - nije znanje znanje znati, već je znanje znanje dati - ali jeste neophodan uslov. Pako ili promašaj od predmeta prave onio koji nemaju pojma šta rade. Niti ih je briga.
- Ja ne jkažem da nastavnici JESU takvi da rade sve te pripreme i ostalo. Možda čak i većina NIJE takva. Pa nam je zato obrzovanje ovako divno kako jeste. Ja govorim o onome što TREBA i što MOŽE da bude. I što određen broj ljudi u prosveti svakako i radi. Ne možemo mi razmišljati o hirurzima imajući u vidu nadrilekara doktora Nika Rivijeru iz Simpsonovih i reći da je on slika i prilika jedne profesije.
Preporuke:
10
0
64 ponedeljak, 05 januar 2015 18:23
koleginica Djurovic
BRAVO KOLEGA,svaka Vam je na mestu,sveobuhvatno i jasno,hvala u ime prosvetara.
Preporuke:
3
0
65 ponedeljak, 05 januar 2015 18:27
Mićko
- Ne znate za rutinu u drugim profesijama? Jeste li čuli za ekonomiste koji rade u računovodstvu? Jeste li čuli za inženjere koji se ne bave ničim drugim nego nabavkom delova ili kupovinom licenci? Za silne pravnike koji obavljaju pisarske poslove? Sve sami inovatori.
- Nije argument to što se tvrdi da i u drugim poslovima postoji rutina? Jeste argument. Prvo, zato što je to tačno. I drugo, zato što se ovde radi o problemu pravde - o jednakom postupanju (plaćanju ili uvažavanju) u jednakim situacijama.
- Ovde nema nikavih nastavničkih smerova. Ovde nastavnici nisu po automatizmu nikakav otpad od svoje osnovne profesije. Jednostavno, završiš, na primer, ekonomiju kao i svako drugi. Kad počneš da radiš u školi položiš pedagogiju i psihologiju i ostalo što ulazi u stručni ispit. I onda se dalje pedagoški usavršavaš. A u samoj školi su pedagog i psiholog da ti u tome pomognu.
Preporuke:
12
0
66 ponedeljak, 05 januar 2015 18:31
Mićko
- I na kraju, što se tiče samog štrajka, i ja ga podržavam. Podržavam ga zato što destabilizuje režim. I zato što politički osvešćuje prosvetare, koliko - toliko. I zato što jeste bezobrazluk to što se radi sa njihovim platama.
Podržavam ovaj štarajk iako imam VELIKE zamreke i na račun prosevtet i na račun prosvetnih radnika kao vršilaca jedne društvene uloge i kao tipa mentalitetskog sklopa.
Preporuke:
13
0
67 ponedeljak, 05 januar 2015 22:08
ajmo o istini jednom
Hau jes nou
Nastavnici rade oko 9 (ostatak radi oko 11) meseci, a plaćeni su za 12.


Hoće li neko konačno objasniti tu urbanu legendu o 3 meseca nastavničkog odmora?
Koliko ja znam, nastavnici imaju imaju isti broj dana odmora kao i drugi u državnoj službi, u skladu sa stažom, obrazovanjem i ostalim koeficijentima.
Uveren sam da je posao prosečnog nastavnika znatno teži (mentalno naporniji, koji više psihički troši) od posla prosečnog službenika u većini državnih službi).
Znate li vi kakav je to napor, kakva je to muka kada vas boli grlo ili glava a morate da održite jedan, dva, tri, pet, šest časova? A na drugim radnim mestima samo sednete za svoj sto i otćutite.
Preporuke:
12
0
68 utorak, 06 januar 2015 00:27
Zvonimir Bgd
Hteo sam nesto vise da napisem, ali sam odustao jer vidim da jedni drugima ne verujemo mnogo. Cemu prepucavanja u vezi sa kolicinom i kvalitetom ucinka ove ili one struke? Svaka struka ima svoje specificnosti i ne vredi je na silu uporedjivati sa nekom drugom. Zao mi je sto se radni ljudi okrecu jedni protiv drugih, a lupezi iz kompradorskog i nadripolitickog establismenta nas sve zajedno gaze i potiskuju sve dublje... Globalisticki misionari nam propovedaju hitnu "promenu svesti", ali tako kako je oni budu skrojili, za njihov ukus i u njihovu korist.

Narod i drzava koji danas nece da odvoje sredstva za prosvetu i kulturu, sutra ce morati da ih odvoje za zatvore i popravne domove! Podrzimo opravdane zahteve sve ponizenije radnicke klase! Medju njima su i ljudi koji posvetise svoj zivot prosvecivanju i kulturnom uzdizanju naseg potomstva.
Hvala.
Preporuke:
8
0
69 utorak, 06 januar 2015 22:09
Super Stupid
Cilj znamo, cilj je stvoriti nemisleću jeftinu radnu snagu u bivšoj Istočnoj Evropi za neokolonijalne "investitore". Elementarna pismenost i malo računa, četiri razreda osnovne, puna kapa. Sve ostalo je nepotrebni "trošak" i zato se naša kompradorska tzv. "vlast" tako i odnosi prema prosveti. Na žalost ova ideologija je široko prihvaćena u narodu još od osamdesetih kada su počele jadikovke kako se u školi uči mnogo toga nepotrebnog pa je svako ko je vredan i uči smatran ludim.
Preporuke:
4
0
70 sreda, 07 januar 2015 21:21
...
Palmu za ministra prosvete!zna kako da usmeri sindikalce(jaci sam od vas 50 puta);sta se bune prosvetari?!zar ne treba da rade za malo?druhgi nemaju ni za toliko!p.s.a raspust ?!!!stvarno nema smisla!e ,a kad bi vratili novac koji je iznet iz zemlje srbije,da li bi neko raumisljao kao palma i njegovi poslusnici u jagodini?
Preporuke:
0
0
71 sreda, 07 januar 2015 21:40
Seljak Bezemljaš
Naša prosveta slavi 210.g. u obnovljenoj državi.
Dug je to put.U zadnjoj trećini puta sanjali smo da postanemo zemlja radnika i seljaka.
Ostvareno.
Dabogda ti se snovi ostvarili kaže jedna kletva.
Kretali smo se od Dositeja do Verbića.Svakog dana u svakom pogledu...
Uzmimo da je Dositej bio izuzetak, ali
Stojan Novaković nije.
Pripadao je grupi srpskih intelektualaca sa kraja devetnaestog veka,(Cvijić,Pančić,Petronijević, Mokranjac,...)koji su u opancima stizali u Pariz,Beč, Prag i svojim delom postajali znameniti ljudi i Srbije i Evrope.
U galeriji bledih likova snažno se izdvaja drugarica Mitra Mitrović.Ministar prosvete 1945-1948 a do 1953 "zadužena" za prosvetu, kulturu, nauku i tome slično.
Mitra Mitrović je prva žena ministar prosvete.

"Otvoreno se zalagala za ideologizaciju školstva i unošenja ideja narodne revolucije zasnovanih na marksizmu i lenjinizmu u prosvetni sistem od osnovne škole do Univerziteta"
(Istine radi M.M.kasnije raditi na liberalizaciji,ali)
Preporuke:
0
1
72 četvrtak, 08 januar 2015 22:24
Vek
I sunovrat je sunovracen,cak izvan sebe,u prazninu ledeniju od 9-og kruga pakla.
Preinacenje mozgova,zadivljenost materijalistickom protestanskom svescu (izjavio ushicen jedan od nasih),je konacni i pravi cilj ovog razaranja.
Treba stvoriti sistem,a u toku su,mozda,i zavrsni radovi,obezlicenja: povodljivost gluposcu,udivljenje tudjim zivotima (kao osnovni duhovni sadrzaj) starleta,praznoljuba,secikesa,supoglavaca,petokolonasa
Prvo oduzmes duhovnu kolevku,a onda nema beba,a onda degradiras,dekonstruises,i ono malo duhovnosti u dusama zivlja.
Potkazivaci,postaju rodo-nosci.
Gnezda prave od silnog pecatiranja-pomahnitali i oslepeli.
Cede Srbiju kroz mega-levak,melju je,komadaju,na svim nivoima,u svim oblastima.
Zgrozen sam,ali se od ozlojedjenosti ne zivi.
Da zavezem cipelu.
Da zavezem i drugu cipelu.
GODO JE STIGAO!
Preporuke:
2
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner